Mijn verwarming is kapot

Ik heb een individuele gasketel

  • Woon je in een huis, dan heb je meestal een individuele gasketel. De richtlijnen hieronder gelden voor jou.
    (Uitzondering: niet van toepassing voor woningen aangesloten op warmtenet in Dessel Brasel)
  • Woon je in een appartement, dan heb je soms een gezamenlijke stookplaats. Kijk in het blauw kadertje onderaan voor deze richtlijnen.

Dit kan je zelf doen

Dit zijn eenvoudige acties die je zelf kan doen. Laat je voor deze acties toch de servicedienst komen, dan moet je dit zelf betalen.

  • Check of de thermostaat aan staat
  • Check of de radiatorknoppen open staan
  • Check de ketel
    • Zet de ketel even af en terug op
      Duw op de knop met het vlammetje
    • Geeft de ketel foutmelding F22 (Vaillant ketel) of E9/A9 (Junkers ketel)?
      Dan is de druk te laag en moet je de ketel bijvullen
      Hoe? Dat zie je stap voor stap in deze video:
      (Opgelet! Dit is een video van woonmaatschappij Woonhaven. De contactgegevens achteraan deze video zijn niet van toepassing voor Woonboog.)
    • Blijft de druk te laag of moet je meer dan 2 keer per jaar de ketel bijvullen?
      Dan is het expansievat misschien kapot. Contacteer dan toch de servicedienst.

  • Ontlucht jouw radiatoren
    Hoe? Kijk naar volgende video:
    (Opgelet! Dit is een video van woonmaatschappij Woonhaven. De contactgegevens achteraan deze video zijn niet van toepassing voor Woonboog.)

Contacteer onze servicedienst

  • Kan je het zelf niet repareren en krijg je een andere foutmelding?
    Is er een lek?
    Telefoneer naar onze servicedienst. Het telefoonnummer staat op de sticker op jouw ketel.
    • Openingsuren servicedienst:
      Voor individuele ketel: alle werkdagen tussen 8 en 17u
  • Woon je in Dessel Brasel en is jouw woning aangesloten op het warmtenet? Bel naar Fluvius (nummer staat op de unit) bij problemen.
  • Ruik je gas in of rondom je woning? Draai de gaskraan dicht en bel direct naar Fluvius: 0800 65 0 65.

Wie betaalt wat

Dit betaalt de huurder:

  • Nutteloze verplaatsingen van de servicedienst (bijvoorbeeld voor enkel de ketel bij te vullen)
  • Radiator:
    • De radiator komt los van de muur omdat er iets zwaar op geplaatst werd
    • De kraan of knop van de radiator is los, kapot, weg, draait door, zit vast of lekt
    • De radiator wordt niet warm of blijft warm (je moet ontluchten)
  • Boiler/ cv-ketel:
    • Er is schade aan de boiler/cv-ketel of onderdelen ervan door vorst
    • Er is schade aan de boiler/cv-ketel door een fout van de huurder
    • Je betaalt ook voor het onderhoud van de boiler/cv-ketel. Dit is opgenomen in een onderhoudscontract en wordt verrekend in jouw huurlasten.

Dit betaalt Woonboog:

  • Alle reparaties als gevolg van normale slijtage, overmacht en verborgen gebreken

Tips

Radiator:

  • Draai de radiatorkranen elke maand open en dicht
  • Bescherm de radiatoren tegen vorst en roest, houd ze altijd droog
  • Hang geen natte kleren of handdoeken te drogen op de radiator

Vloerverwarming:

  • Laat de thermostaat op een constante temperatuur staan. Je verbruikt dan minder.

Boiler / cv-ketel:

  • Onderhoud van de boiler/cv-ketel is opgenomen in een onderhoudscontract. Alleen deze firma mag werken uitvoeren. Je mag het onderhoud dus niet zelf (laten) doen.

Alle info over herstellingen en onderhoud van jouw woning:

Ik heb een gemeenschappelijke gasketel

Dit kan je zelf doen

  • Check of de thermostaat aan staat
  • Check of de radiatorknoppen open staan
  • Heb je vloerverwarming?
    Laat de thermostaat op een constante temperatuur staan, dit verbruikt minder en werkt het beste.
  • Opgelet!
    Ontlucht jouw radiatoren niet zelf! Dit gebeurt automatisch.
  • Worden de radiatoren toch niet warm, contacteer onze servicedienst.

Contacteer onze servicedienst

  • Kan je het zelf niet oplossen door bovenstaande handelingen?
    Is er een lek?
    Telefoneer naar onze servicedienst. Het telefoonnummer staat op de sticker op jouw boiler (of zekeringskast als je geen boiler hebt).
    • Openingsuren servicedienst:
      Voor gemeenschappelijke ketel: alle dagen tussen 7 en 20u
  • Ruik je gas in of rondom je woning? Draai de gaskraan dicht en bel direct naar Fluvius: 0800 65 0 65.

Wie betaalt wat

Dit betaalt de huurder:

  • Onnuttige verplaatsingen van de servicedienst
  • Radiator:
    • De radiator komt los van de muur omdat er iets zwaar op geplaatst werd
    • De kraan of knop van de radiator is los, kapot, weg, draait door, zit vast of lekt door fout gebruik
  • Boiler:
    • Er is schade aan de boiler of onderdelen ervan door vorst
    • Er is schade aan de boiler door een fout van de huurder
    • Je betaalt ook voor het onderhoud van de verwarming. Dit is opgenomen in een onderhoudscontract en wordt verrekend in jouw huurlasten.

Dit betaalt Woonboog:

  • Alle reparaties als gevolg van normale slijtage, overmacht en verborgen gebreken

Tips

Radiator:

  • Draai de radiatorkranen elke maand open en dicht
  • Bescherm de radiatoren tegen vorst en roest, houd ze altijd droog
  • Hang geen natte kleren of handdoeken te drogen op de radiator

Boiler / cv-ketel:

  • Onderhoud van de boiler en toebehoren is opgenomen in een onderhoudscontract. Alleen deze firma mag werken uitvoeren.
    Je mag het onderhoud dus niet zelf (laten) doen.

Alle info over herstellingen en onderhoud van jouw woning

<<< terug